İNSÂN (DEHR) SURESİ


Ayet Getir
76-İNSÂN (DEHR) 1. Ayet

هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا

Hel etâ alâl insâni hînun mined dehri lem yekun şey’en mezkûrâ(mezkûran).

Bayraktar Bayraklı

İnsanın üzerinden, henüz kendisinin anılan bir şey olmadığı uzun bir süre geçmedi mi?


Edip Yüksel

İnsanın üzerinden, kendisinin anılmaya değer bir şey olmadığı bir zaman periyodu geçmemiş midir?


Erhan Aktaş

Anılmaya değer bir şey değilken, insanın üzerinden “dehrden”1 bir zaman gelip geçmedi mi? 1- Uzun bir zamandan.


Muhammed Esed

İnsan(ın tarih sahnesinde görünmesin)den önceki dönem, sonsuz bir zaman kesitinden ibaret (değil) midir; insanın henüz dikkate değer bir varlık olmadığı (bir zaman kesiti)?


Mustafa İslamoğlu

İnsanın üzerinden, o tarih sahnesine çıkıncaya (kadar), tüm zamanlar içinden belirsiz ve uzun bir süre geçmemiş miydi (ki), henüz o (bu süre zarfında) anılmaya değer bir varlık bile değildi?


Süleyman Ateş

İnsanın üzerinden, henüz kendisinin anılan bir şey olmadığı uzun bir süre geçmedi mi?


Süleymaniye Vakfı

İnsan ile ilgili ilk bilgi oluşuncaya kadar[1*] çok zaman geçmiş olur[2*], değil mi? [1*] mezkûrâ(مَذْكُورًا): Hakkından bir bilgi olan, sözü edilir, zikre konu, bahse konu. O insan, önceleri hiç bir şey değilken kendini yarattığımızı aklına getirmez mi? (Meryem 19/67) [2*] Örneğin 1970 doğan bir insan açısından, kendisi ile ilgili hiçbir bilgi yokken, yer ve gökler yaratılalı çok uzun zaman geçmiş olur. O insan ana rahmine düşene kadar, sözü edilir bir varlık bile değildir. Her şeyin ezelden (varoluşun başlangıcından) itibaren yazılı olduğu iddialarını boşa çıkaran bu ayetten anlaşılacağı üzere Allah Teala her şeyi ezelden yazıp kenara çekilmiş değildir. İş ve oluş sürekli O’nun yönetimi altındadır (Hud 11/123) ve O, sürekli işinin başındadır (Bkz. Bakara 2/256). 


Yaşar Nuri Öztürk

İnsan üzerinden, henüz anılan bir şey olmadığı bir süre geçmedi mi zamandan?


Ayetin Tefsiri