ÂLİ İMRÂN SURESİ


Ayet Getir
3-ÂLİ İMRÂN 65. Ayet

يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَآجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنزِلَتِ التَّورَاةُ وَالإنجِيلُ إِلاَّ مِن بَعْدِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

Yâ ehlel kitâbi lime tuhâccûne fî ibrâhîme ve mâ unziletit tevrâtu vel incîlu illâ min ba’dih(ba’dihî), e fe lâ ta’kılûn(ta’kılûne).

Bayraktar Bayraklı

Ey kitap ehli! İbrâhim hakkında niçin tartışıyorsunuz? Halbuki Tevrat ve İncil, kesinlikle ondan sonra indirildi. Siz hiç aklınızı kullanmıyor musunuz?


Edip Yüksel

Ey kitap halkı, neden İbrahim hakkında tartışıp duruyorsunuz? Oysa İncil de Tevrat da ondan sonra indirildi. Aklınızı kullanmaz mısınız?


Erhan Aktaş

Ey Kitap Ehli! İbrahim hakkında niçin tartışıyorsunuz? Oysaki Tevrat da İncil de ondan sonra indirildi. Bunu akletmiyor musunuz?


Muhammed Esed

Ey geçmiş vahyin izleyicileri! Tevrat ve İncil'in kendisinden (uzun zaman) sonra vahyedildiğini gördüğünüz halde İbrahim hakkında neden tartışıyorsunuz? Aklınızı kullanmıyor musunuz?


Mustafa İslamoğlu

Ey kitap ehli! Neden İbrahim hakkında tartışıp duruyorsunuz? Oysa ki Tevrat da, İncil de ondan sonra indirildi. Akletmiyor musunuz?


Süleyman Ateş

Ey Kitap ehli, neden İbrâhim hakkında tartışıyorsunuz? Oysa Tevrât da, İncil de ondan sonra indirilmiştir. Düşünmüyor musunuz?


Süleymaniye Vakfı

Ey Ehl-i Kitap! İbrahim hakkında niye tartışıyorsunuz? Tevrat da İncil de ondan sonra indirildi. Aklınızı kullanmaz mısınız?


Yaşar Nuri Öztürk

Ey Ehl-i Kitap! İbrahim hakkında neden çekişiyorsunuz? Tevrat da İncil de ondan sonra indirildi. Hâlâ aklınızı işletmeyecek misiniz?


Ayetin Tefsiri

MEAL

 

65.) Ey kitap ehli! Neden İbrahim hakkında tartışıp duruyorsunuz? Oysa ki Tevrat da, İncil de ondan sonra indirildi. Akletmiyor musunuz?

(M.İ)

65.) [Ey Peygamber!] De ki: "Ey Yahudiler ve Hıristiyanlar! Ne diye İbrahim hakkında ["O bir Yahudi idi. Hayır, Hıristiyan idi." diye] iddialaşıp duruyorsunuz?! Halbuki Tevrat da İncil de İbrahim'den çok zaman sonra indirildi. Yoksa bu gerçeğe de mi aklınız ermiyor?!

(M.Ö)

65.) “Ey Kitap ehli! İbrâhim hakkında niçin tartışıyorsunuz? Tevrat da, İncil de şüphesiz ondan sonra indirilmiştir. Akletmiyor musunuz?”

(A.K)

65.) Elçimiz Muhammed'in tebliğ ettiği dinin, kendi dinlerinden olduğunu iddia ettikleri İbrahim'in dinine uymadığını iddia eden ve bu yüzden onun peygamberliğine inanmayıp kendisiyle mücadele eden yahudi ve hıristiyanlar! Bu iddianız asılsızdır. Zira Yahudilik Tevrat'tan sonra, Hıristiyanlık da İncil’den sonra ortaya çıkmış, İbrâhim ise bu kitapların nüzûlünden önce vefat etmiştir. Nasıl olur da onun yahudi veya hıristiyan olduğunu iddia edersiniz?

(H,E;M,C)

 

TEFSİR

 

Muhammed İbni İshak diyor ki: Zeyd İbni Sabit’in Muhammed İbni Ubeyy, Said bin Cübeyr’den -veya İkrime’den-, O da İbni Abbas’tan (Allah hepsinden de razı olsun) bana haber verdi. İbni Abbas dedi ki: “Necran Hıristiyanları ile yahudilerin hahamları Resulullah’ın (salât ve selâm üzerine olsun) yanında biraraya geldiler ve O’nun yanında tartışmaya başladılar. Yahudi hahamlar İbrahim yahudi idi diyorlardı hıristiyanlarda: İbrahim Hıristiyan’dı diyorlardı. Bunun üzerine yüce Allah “Ey kitap sahipleri ne diye İbrahim hakkında tartışıyorsunuz?..” ayetini indirdi.

Ayetin iniş nedeni ister bu olay, isterse başka bir olay olsun metninden anlaşıldığına göre ehli kitabın iddialarını reddetme amacıyla indiği anlaşılıyor. Peygamber ile ya da peygamberin huzurunda birbiriyle tartışmaktan ve bu konuda tezler ileri sürmekten birinci amaç; Allah’ın vaadini yalnız Hz. İbrahim’de (selâm üzerine olsun) sınırlı kılmak, peygamberliği yalnız O’nun ailesine bağlamak, hidayet ve fazileti de O’nda odaklaştırmaktı. İkincisi; -önemli olan da budur Peygamberimizin kendisinin İbrahim’in dini üzerinde bulunduğu ve müslümanların Hanifliğin başta gelen mirasçıları olduğu iddiasını yalanlamaktı. Böylece müslümanları bu gerçekten kuşkuya düşürmek ya da en azından onlardan bazılarının gönlüne şüphe tohumları ekmek istiyorlardı.

Onun içindir ki Allah onları bu şekilde eleştirmekte ve hiçbir delile dayanmayan göstermelik tartışmalarını açıklamaktadır. Hz. İbrahim Tevrat’tan da önce; İncil’den de önceydi. Peki bu durumda O nasıl Yahudi veya Hıristiyan olabilirdi? Bu akla aykırı bir iddiaydı. Gerçeğe aykırılığı, tarihe bir göz atmakla hemen anlaşılıverirdi.

“Ey kitap ehli, ne diye İbrahim hakkında tartışıyorsunuz? Oysa Tevrat ve İncil O’ndan sonra indirildi. Bunu düşünemiyor musunuz?”

Sonra onların eleştirilmesine, getirdikleri delillerin değersizliğine, inatlarının açıklanmasına, tartışma ve diyalogda sağlıklı bir mantık yoluna dayanmamalarına değinmektedir.

(S.KUTUB)

 

58. Yani, "Sizin Yahudiliğiniz ve Hıristiyanlığınız, Tevrat ve İncil indirildikten çok uzun zaman sonra ortaya çıktı. Oysa Hz. İbrahim (a.s) bu kitaplar gönderilmeden çok önce yaşadı. Şimdi, sıradan bir adam bile Hz. İbrahim'in (a.s) dininin hiçbir şekilde Yahudilik

veya Hıristiyanlık olmayacağını kolayca anlayabilir. O halde eğer Hz. İbrahim (a.s) sizin de inandığınız gibi, doğru yolda ve kurtuluşa erenlerden ise, doğru yolda olmak ve kurtuluşa ermek için, Yahudilik veya Hıristiyanlığa uymanın şart olmadığı ortaya çıkıyor." (Bkz.

Bakara an: 135, 141)

(MEVDUDİ)

 

Yahudi olun kurtulun, hıristiyan olun kurtulun diyerek kendi yamukluklarına Allah’ın elçilerini de alet etmek isteyen ehl-i kitaba diyor ki Rabbimiz: Ey ehl-i kitap, İbrâhim (a.s) hakkında bizimle niçin tartışıyorsunuz? Halbuki Tevrat da İncil de ondan çok sonra indirilmiştir. Nasıl oluyor da utanmadan İbrâhim (a.s)’ın yolunda

olduğunuzu iddia ediyorsunuz? Nasıl oluyor da İbrâhim (a.s)’ın da yahudi ve hıristiyan olduğunu iddia ediyorsunuz? Nasıl oluyor da Allah’ın elçisini kendi sapıklığınıza alet ediyorsunuz? Tevrat ve İncil ondan çok sonra indirilmedi mi? Sizin yahudileşmeniz, hıristiyanlaşmanız İbrâhim (a.s) dan yüz yıllar sonra olmadı mı?

(A.KÜÇÜK)

 

“Yê ehle’l-Kitêbi limê tûhâc-cûne fî İbrahîm” Yine burada bu konu ile irtibatlı olan bir başka konuya girdi ayet. İbrahim’in hanifliğe çağrısına girdi. Ey kitaplılar, ey kitap ehli “limê tûhâc-cûne fî İbrahîm” İbrahim konusunda niçin tartışıp duruyorsunuz? “ve-mê ûnzileti’t-Tevrâtû vel-İncîlû illê min-bâ'dih” oysa ki Tevrat’ta, İncil’de ondan sonra inmişti. Evet..!

 

Hıristiyanlar diyorlar ki İbrahim bizim, Yahudiler diyorlar ki yok İbrahim bizim, size vermeyiz. Kur’an da soruyor; Nereden çıkarıyorsunuz bunu, Tevrat’ta, İncil’de İbrahim’den sonra indi. İbrahim neden sizin özel malınız olsun ki. Onun için adeta İslam’ın ortak çağrısı mesaj olarak Tevhide, şahıs olarak İbrahim’e. Yani gelin eğer bir şahıs üzerinde birleşmemiz gerekiyorsa İbrahim üzerinde birleşelim. Çünkü İbrahim Tevhidi temsil ediyordu.

 

3 din de İbrahim-î bir köke dayanıyor. O halde nedir aramızdaki problem? Aramızdaki problem yukarıda, birbirimizi tanrı edinmeyelim. Allah’tan başkasına ilâhlık yakıştırmayalım. Bunu söylüyor. İşte yapılan da bu idi. Onun için özellikle birincil olarak Hıristiyanlara yapılan bu davetin anlamı açık. Çünkü onlar ve Yahudiler Hahamlarını ve papazlarını Allah’tan başka Rabler edinmişlerdi. Ayet-i kerime’nin manası bu;

 

“İtteğâzû âğbêrâhûm ve-rûhbênehûm erbêben min-dûnillêhi.. Tevbe/31

 

Onlar ahbarlarını, hahamlarını, ve papazlarını Allah dışında rabler edindiler diyor. Bu ayet inince önce Hıristiyan bir papaz, sonradan Müslüman olan Hatem bin Adyy Resulallah’a gelerek dedi ki; “Ya Resulallah Hıristiyanlar ve Yahudiler papaz ve hahamlarına secde etmiyorlar ki..!”

 

Resulallah’ta; “Hayır tapmak bu değildir. Onlar haram kılıyor, siz haram bilmiyor muydunuz. Onların helal kıldığını siz helal bilmiyor muydunuz, işte budur, kulluk budur.” Diyor. Yani haram ve helal kılma yetkisini eline alması bir insanın, işte ona uyanlar, ona tapmış gibi oluyorlardı. Peygamber’in bu tanımına göre. “efelê tâ'kîlûn” Tevrat’ta İncil’de İbrahim’den sonra indirildi, siz hala bunu akıl etmeyecek misiniz. Yani kafanız çalışmıyor mu, bu kadarını dâhi düşünemiyor musunuz..! Siz İbrahim bizimdi, yok bizimdi derken aslında İbrahim sizden de önce idi. İncil’den, Tevrat’tan, Kur’an’dan da önce idi. Dolayısıyla bu kadarını düşünemiyor musunuz diyor Kur’an.

(M.İSLAMOĞLU)